Exhibition architecture for the 10th Berlin Biennale for Contemporary Art / 9.6. – 9.9.2018 / Curator Gabi Ngcobo with curatorial team: Nomaduma Rosa Masilela, Serubiri Moses, Thiago de Paula Souza, and Yvette Mutumba.
Locations: Akademie der Künste Hansaviertel and KW Institute for Contemporary Art
Architectural assistance: Tobias Fink
Photographs: Tobias Fink; Martin Eberle; Silvan Linden
“The exhibition architecture is masterful.” Pablo Larios, We Might Not Need Another Hero, Frieze
“The sparse and spacious exhibition design at the Akademie der Künste transposes the modality of art fairs to the realm of critically curated biennial shows, removing the historical and political distinctions between these two modes of exhibiting contemporary art while transforming both. It offers a leisurely walk through different artistic presentations, showing works without causing any interference as if each wall or enclave constitutes a booth.” Mohammad Salemy, 10th Berlin Biennale: ‘Let’s be clear; we are at war’, Ocula
“Talking about structures and systems, in this edition the curatorial board involved a team of architects for the first time, giving them free rein to transform the exhibition venues. How did this collaboration work?
It was important for us to translate our curatorial ideas into an according architectural language within the exhibition venues. Büros für Konstruktivismus had never done the design for an exhibition display before. To us this was great as it guaranteed their fresh approach towards the exhibition’s architecture. We discussed with them our curatorial thinking processes and the artistic positions that were invited. They made suggestions, which we found so fantastic that in many cases we actually followed their lead in terms of the positioning of certain art works. It therefore was a very productive and inspiring collaboration.” Yvette Mutumba interviewed by Zoe De Luca, Observations on the Berlin Biennial 2018, Domus
“Passend zum Thema der Biennale X, „We don’t need another hero“ (nach Tina Turners Song von 1985), war es auch den Architekten der Büros für Konstruktivismus ein Anliegen, kein abstraktes, physisch fast nicht existentes Ausstellungsdisplay zu entwickeln, das die gezeigten Arbeiten (und ihre Verfasser) unantastbar auf einen Sockel hebt. Ihre Ausstellungsarchitektur aus Ständerwänden, die strenge, geometrische Grundformen annehmen, ist im Gegenteil collagenhaft. Sie geht humorvoll auf die räumlichen Besonderheiten und institutionellen Dispositionen der beherbergenden Räume ein – und bleibt stets Intervention: klar als Addendum oder Kommentar erfahrbar.” Kathrin Schömer, ‘Dreieck, Prisma, Stirlingstützen – Austtelungsarchitektur für die Berlin Biennale der Büros für Konstruktivismus’, Baunetz
“Die Ausstellungsarchitektur vom Berliner Büro für Konstruktivismus schafft ein luftig warmes, offenes Ambiente, das durch scharf gekantete ausladende Wandelemente gebrochen wird. Diese Diagonalen verleihen den Räumen Dynamik und lassen Durchblicke zum grünen Innenhof zu,” Ingeborg Ruthe, ‘X. Berlin Biennale – Es braucht keine anderen Helden als die Künstler selbst’, Berliner Zeitung